dimarts, 17 de març del 2015

La balança numèrica

El material que us presento avui és la balança numèrica. És una eina fantàstica per treballar les matemàtiques i les funcions executives. Podem utilitzar el material partint d'uns objectius en concret motiu pel qual és preferible que jugui un infant amb el professional en qüestió (logopeda, psicòleg, pedagog, professor...). Tanmateix, poden jugar dos nens de forma autònoma, un a cada costat de la balança, o  fins i tot, es poden fer petits grups per fomentar el treball en equip. En qualsevol dels casos, estarem afavorint que els infants aprenguin passant-s'ho bé.
 
Com utilitzar-la?
  • Primer nivell
Un dels jugadors escriu un número en un costat i l'altre ha de representar el mateix nombre sense utilitzar les mateixes xifres. D'aquesta manera,  treballem el càlcul mental i la descomposició de nombres principalment. També es poden treballar els conceptes d'unitat i desena, gran - petit, multiplicació, entre molts altres. La balança és una eina molt visual que facilita la integració d'alguns conceptes abstractes i difícils d'entendre per alguns infants. A més, és important que analitzem quines estratègies empren els nens i nenes per trobar les respostes així, podrem ensenyar-lis nous camins si els que ells utilitzen per arribar als resultats no són prou eficaços.



  • Segon nivell

Partint de la idea mencionada anteriorment, podem introduir algunes variacions com ara demanar que els números utilitzats estiguin compresos entre uns valors en concret, com per exemple 20 i 30, motiu pel qual reforcem el treball de la numeració. Una vegada finalitzada la primera part de l'activitat i tinguem la balança equilibrada, es pot retirar una de les fitxes amb la qual cosa, el nen haurà de trobar la manera de tornar a igualar el seu costat de la balança i així, afavorirem el treball de la flexibilitat cognitiva, entre altres funcions executives.
 
 
Com podeu observar, la balança numèrica, ens permet treballar molts conceptes de l'àrea de les matemàtiques al mateix temps que facilita la comprensió de determinats conceptes i ajuda als nens a desenvolupar estratègies més riques per resoldre futurs problemes. Tanmateix, el fet que es pugui utilitzar sense la supervisió de l'adult és fantàstic, us imagineu una classe distribuïda per grups i que cada un tingués una balança?


1 comentari: